Акио Тойода смята, че електромобилите не са панацеята

Почетният председател защитава мултиенергийната стратегия на Toyota и предупреждава да не се предприема бъдеща стратегия, разчитаща само на електрически автомобили

Акио Тойода

Toyota

Е лектрическите автомобили може и да доминират заглавията и политическия дневен ред в някои части на света, но пътят към по-чисто бъдеще не е еднопосочна улица. Поне не според Toyota, най-продаваната марка в света и дългогодишен шампион в хибридните технологии.

Същата не се е отметнала от позицията си, че електромобилът не е единственото решение. Преди няколко години това й мислене стовари безброй критики върху шефовете на марката, но се видя, че те са били прави. Сега тези, обявили се за пълно електрическо бъдеще вече дадоха назад. Докато Toyota предпазливо разширява гамата си от електрически модели, като същевременно удвоява броя на хибридите.

Видяхме лично новата моделна гама електромобили от серията bZ в Китай, където те са абсолютно наложителни, но и доста закъснели. Но ако попитате председателя Акио Тойода, има причина за това, което критиците наричат ​​колебание.

Известен с твърдата си позиция относно мултиенергийната стратегия, Тойода за пореден път обясни защо Toyota не е последвала сляпо електрическото стадо. В скорошно интервю за Automotive News, Тойода каза:

Когато терминът „въглеродна неутралност“ стана популярен, ние като компания казахме, че врагът е въглеродът. Трябва да се съсредоточим върху това, което можем да направим незабавно, за да намалим въглеродния диоксид. Това е основата на нашето решение. То не се е променило и няма да се промени.“

Тойода засегна и историята на марката с хибридните модели. „Продадохме около 27 милиона хибрида“, каза той. „Тези хибриди са имали същото въздействие като 9 милиона електрически автомобила на пътя. Но ако бяхме произвели 9 милиона електрически коли в Япония, това всъщност би увеличило въглеродните емисии, а не би ги намалило. Това е така, защото Япония разчита на топлоелектрическите централи за електричество.“

Въпреки че председателят на Toyota не разясни математиката зад тези цифри, той очевидно иска да даде пример, че EV-тата не са панацея. Разбира се, електрическите модели не отделят вредни емисии при движение, но това е едната част от уравнението.

Въздействието върху околната среда от производството на електрически превозни средства и генерирането на електричество за зареждането им разказва по-сложна история. Добавете към това неравномерното състояние на инфраструктурата за зареждане в много региони и става по-лесно да се разбере защо хибридите все още имат смисъл, поне засега.

И докато електрическите автомобили продължават да завладяват пазарен дял, има значителен сегмент от купувачи, които остават неубедени, независимо дали това се дължи на цена, страх от пробег или липса на инфраструктура. Toyota изглежда е доволна да обслужва този среден път.

Но марката не се отказва от нито едно решение, но не залага на едно единствено. Освен хибридите, Тойода подкрепя plug-in хибриди, задвижване с водородни горивни клетки, електрически превозни средства с батерии и дори двигатели с вътрешно горене, задвижвани от синтетични горива. За Toyota не става въпрос толкова за залагане на един ход, колкото за запазване на всички опции отворени.

„Трябва да разгледаме всички опции и да работим във всички посоки“, каза Тойода. „Като компания, ние сме много последователни в това да казваме, че това, срещу което се борим, е въглеродният диоксид.“

Миналата година Акио Тойода влезе в заглавията, като предположи, че дори в дългосрочен план изцяло електрическите автомобили ще съставляват само 30% от световните продажби. Той също така предупреди, че внезапната промяна към бъдеще, основано единствено на електрически превозни средства, може да изложи на риск 5,5 милиона работни места в Япония.

Източник на статията: carscoops.com

Акио Тойода